Samen
Als school willen we
groeien als gemeenschap en organisatie. We vertrouwen in de kracht van
een team om tot die groei te komen. Samen het leerplanconcept vorm geven
in de klas in co – teaching, samen reflecteren over onze ZILL aanpak in
team – teaching zijn de concrete vertalingen van dit geloof in groei.
Elke personeelslid op Sint – Joris Nieuwland treedt op als verbindende
figuur tussen de leerlingen, de school en de thuiscontext. Het
ongedwongen en spontaan zijn binnen ontmoeten als ervaringskans is voor
onze school van groot belang. Daarbij dagen we de leerlingen uit om via
het ‘IK’ naar ‘JIJ’ tot het sociale ‘WIJ’ te komen, waarbij het WIJ
staat voor onze school als gemeenschap, als familie waarin iedereen
welkom is.
Creatief
Onze leerlingen worden
gekenmerkt door een kleurrijk palet aan interesses, voorkeuren en
talenten. Door ze via ZILL onder te dompelen in betekenisvolle contexten
verruimen we hun blik op de wereld en begeleiden we ze op hun tocht
naar nieuwe ontdekkingen. De brede vorming die we kinderen daarbij
aanbieden krijgt een verlengstuk in onze Brede School, door activiteiten
rond cultuur, welzijn en sport.
Daarnaast willen we als school creatief met het leerplanconcept
omspringen. Onze context en onze leerlingen dwingen ons om inhoudelijke
focussen te leggen die voor onze school van belang zijn. Door op
systematische basis kritisch te kijken naar onze onderwijskwaliteit,
willen we komen tot een duurzame onderwijsverbetering.
Positief
We geloven oprecht in
de leer – kracht van elke leerling op Nieuwland. Dit uit
zich in de ontmoeting met inspirerende persoonlijkheden die voor elke
betrokkene een voorbeeld kunnen zijn. Nadrukkelijk inzetten op
veerkracht is voor ons een voorwaarde om de leer – kracht te stimuleren.
Als school zijn wij ervan doordrongen dat we een cruciale bijdrage
kunnen leveren in de ontwikkeling van onze leerlingen door via
veerkracht naar leer – kracht te streven.
De lat van elk kind hoog
Om het geloof in de
leer – kracht van onze leerlingen vorm te geven, stellen we realistische
én ambitieuze verwachtingen ten opzichte van de ontwikkeling van onze
leerlingen. Door
niet enkel te focussen op school – en klasniveau, maar ook op
leerlingniveau, willen we gelijke onderwijskansen creëren voor elke
leerling. Het unieke profiel van elke leerling vormt het uitgangspunt
voor onze aanpak binnen ZILL, waarbij het verschillend
ontwikkelingstempo van elke leerling gerespecteerd wordt.
Ontwikkelingstrajecten op maat worden gecommuniceerd naar alle
betrokkenen, zodat de verticale en horizontale samenhang bewaakt wordt.
Open
Vanuit onze
christelijke inspiratie willen we samen werken aan een stimulerend en
open opvoedingsklimaat, door iedereen uit te nodigen om aan ons
onderwijsproject mee te werken. Andere levensbeschouwingen of religies
verwelkomen we in dialoog met elkaar. Binnen ZILL willen we hier niet
enkel aan werken binnen het ontwikkelveld Rooms – Katholieke Godsdienst,
maar streven we naar een geïntegreerd onderwijsinhoudelijk aanbod
waarbij leren leren, leren werken en leren leven hand in hand gaan.
Veilig
De leerkracht is de
veilige baken binnen het leerplanconcept ZILL. Hij staat aan het roer en
bepaalt de koers, maar verleent ook mede eigenaarschap aan de
leerlingen door samen arrangementen uit te werken. Op die manier wisselt
elke leraar doorheen de arrangementen van rol: van kapitein naar mede –
onderzoeker, van faciliteren tot meespelen.
Daarbij zorgt de leerkracht voor een veilig leef – en leerklimaat,
waarbinnen fouten maken toegestaan is en noodzakelijk is om tot leren te
komen. We investeren in een gedifferentieerd zelfbeeld (IK), relaties
tussen alle betrokkenen die gebaseerd zijn op vertrouwen, respect en
zorg (JIJ) en het samenhorigheidsgevoel binnen Nieuwland als
gemeenschap, waarin onze diversiteit als rijkdom wordt aanzien.