Mens
Veel van onze kinderen groeien op in
een stressvolle situatie. Dit brengt de nodig emoties met zich mee,
terwijl kinderen niet altijd geleerd hebben deze op een goede manier te
uiten. Dus moeten we als school extra investeren in emotieregulatie. We moeten kinderen de taal van emotie aanreiken en hen leren hun emoties op een goede manier te uiten.
Omdat onze leerlingen een grote kans
hebben om schoolse achterstand op te lopen, gedemotiveerd te raken en
hun schoolcarrière vroegtijdig te stoppen, willen we ook extra inzetten
op een gedifferentieerd zelfbeeld en zelfvertrouwen bij kinderen. Daarnaast willen we door onze pedagogische en didactische keuzes ook de zin en motivatie voor leren warm houden.
Maatschappij
Sociaal economisch. Omdat onze kinderen
vaak geconfronteerd worden met inactiviteit rondom hen, vinden wij het
als school belangrijk om hen in contact te brengen met brede waaier aan rolmodellen in diverse beroepen.
Sociaal-cultureel. Kinderen groeien op
in een superdiverse samenleving, wat de nodige uitdagingen met zich
meebrengt. We willen hen op een goede manier leren samenleven in diversiteit door niet alleen oog te hebben voor verschillen maar ook voor
gelijkenissen en wat hen bindt als Brusselaars. Anderzijds zien we de
diversiteit onder onze leerlingen ook als rijkdom en willen we dit als
uitgangspunt gebruiken voor ons aanbod.
Politiek/ juridisch. We willen kinderen inzicht meegeven in de werking van onze democratie en hen de weg tonen naar participatie in het maatschappelijk debat. Zodat ze later weten hoe ze kunnen wegen op het beleid en kunnen opkomen voor hun belangen.
Ruimte: verkeer en mobiliteit
Door de grote aanwezigheid van auto’s is het van belang voldoende klemtoon te leggen op verkeersveiligheid.
We willen dat kinderen zich veilig als voetganger en fietser in het
verkeer kunnen bewegen. Daarnaast willen we de nabijheid van het
openbaar vervoer optimaal benutten tijdens uitstappen in het BHG, zodat
kinderen weten hoe zich te verplaatsen en hun leefwereld kunnen
verruimen.
Mobiliteit en milieueducatie hangen nauw samen. Door de nadruk te leggen op het openbare vervoer
trachten we kinderen bewust te maken van hun impact op het milieu en hen
te stimuleren tot duurzame keuzes.
Tijd
Om te kunnen functioneren in een
samenleving die steeds sneller gaat, willen we onze leerlingen de
vaardigheid meegeven om hun dagelijks leven te kunnen organiseren. Dit
start met het inschatten van en omgaan met dagelijkse tijd.
Daarnaast willen we kinderen laten kennis maken met historische gebeurtenissen om de hedendaagse maatschappij beter te begrijpen en om bewust te gaan nadenken over de toekomst.
Natuur: levende natuur
Omdat onze kinderen opgroeien in een sterk
verstedelijkt gebied en dus in mindere mate in contact komen met
levende natuur, kan hun voorkennis over levende natuur eerder beperkt
zijn. Daarom vinden we het belangrijk om kinderen te laten kennismaken
met een brede waaier aan biotopen en organismen (zowel in als buiten het BHG). We willen dit doen op een actieve, explorerende manier zodat ervaringen echt beklijven.
Natuur
:
gezondheid
De levensomstandigheden van onze
leerlingen houden verschillende gezondheidsrisico’s in (zowel fysiek als
mentaal). Daarom is een doorgedreven gezondheidsbeleid op school van groot belang. Ook bewegingsopvoeding is hier een wezenlijk onderdeel van.
Natuur: milieu
Kinderen
zien in hun omgeving weinig voorbeelden van respectvol gedrag naar
milieu. Zo wordt er bijvoorbeeld weinig gesorteerd en slingert er veel
afval in de omliggende straten. We willen dat onze leerlingen opgroeien
tot burgers die de wereld beter maken en dus is het belangrijk om vanuit
de school voldoende klemtoon te leggen op milieu-educatie en ecologie.
Techniek
Onze wereld evolueert razendsnel.
Techniek vormt het sleutelbegrip om de toekomst vorm te geven. Gezien de
ecologische, maatschappelijke uitdagingen is het belangrijk om techniek
een plaats te geven. Wij willen dat onze kinderen deze evolutie
begrijpen en hierop kunnen anticiperen.
Technisch denken gebruiken in het zoeken naar mogelijke oplossingen bij
een vraagstelling stimuleert creatief en probleemoplossend denken. We
werken hiermee aan veerkracht en zelfredzaamheid.